Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de filters Ga direct naar de footer

6. Nationale ombudsman

6.1 Extern klachtrecht

Als de burger of het bedrijf vindt dat de klacht niet juist is afgehandeld dan kan hij de klacht voorleggen aan de Commissie voor de verzoekschriften van de 1e of 2e Kamer van de Statengeneraal of de Nationale ombudsman.

Omdat de genoemde verzoekschriftprocedure 1e of 2e kamer in de (douane)praktijk praktisch niet  voorkomt, lichten we deze mogelijkheid hier niet verder toe.

Het Instituut ‘De Nationale ombudsman’ is onafhankelijk van de Nederlandse regering en heeft uitgebreide wettelijke bevoegdheden om het gedrag van de overheid en dus ook van de Douane, te onderzoeken.  

6.2 Kenbaarheidsvereiste

Voordat iemand zijn klacht bij de Nationale Ombudsman neerlegt, moet hij de klacht eerst bij de Douane indienen. Dit staat in artikel 9:20 Awb.  

6.3 Behandeling verzoeken Nationale ombudsman

Klachten over de Douane die aan de Nationale ombudsman zijn voorgelegd, behoren tot de competentie van Bureau Juridische Zaken (hierna: BJZ). De Nationale ombudsman heeft een contactpersoon bij BJZ, dit is de klachtencoördinator van BJZ, cluster Algemeen Privaat- en Publiekrecht. De klachtencoördinator zal bij de behandeling van de klacht zorg dragen voor de afstemming met betrokkenen en coördinatiegroepen waar nodig.

6.4 (Spoed)interventie

De ombudsman kan in een dossier ook kiezen voor een (spoed)interventie. Bij een interventie stelt de ombudsman een aantal vragen aan de Douane. Aan de beantwoording verbindt hij een bepaalde termijn (meestal tien werkdagen).

De ombudsman kan ook voor een spoedinterventie kiezen, als in zijn optiek sprake is van een spoedeisend en/of groot financieel belang. Bij een spoedinterventie is de termijn waarbinnen de Douane moet antwoorden 48 uur.

6.5 Behoorlijkheidswijzer van de Nationale ombudsman

Bij de toetsing van het klachtoordeel van de Douane beoordeelt een klachtbehandelaar van de Nationale ombudsman of een gedraging van (een medewerker van) de Douane behoorlijk was. In de behoorlijkheidswijzer van de Nationale ombudsman is een overzicht van de behoorlijkheidsvereisten opgenomen en een goed bruikbaar kader.

Bekijk de behoorlijkheidswijzer op de site van de Nationale ombudsman.

6.6 Onderzoeken en rapporten van de Nationale ombudsman

Regelmatig publiceert de Nationale ombudsman stukken die van belang zijn voor de klachtbehandelaars van de Douane. Naast grotere onderzoeken publiceert de Nationale ombudsman ook rapporten (oordelen) in individuele klachtdossiers. Onderzoeken gericht aan andere bestuursorganen (bijvoorbeeld Koninklijke Marachaussee) kunnen ook gevolgen hebben voor Douane. Hieronder vind je een verwijzing naar een aantal belangrijke onderzoeken en rapporten voor Douane.  

6.7. Onderzoeken en rapporten van belang voor Douane

Onderzoeken 

Rapporten

Brieven